Vi har været gift i to år! <3

5-day challenge på Bornholm

Reklame for Bornholmtours

Vi er netop kommet hjem fra den sjoveste ferie på Bornholm! Det var virkelig tiltrængt for os at komme lidt ud og få et brud på rutinerne efter en lang periode, hvor vi begge har arbejdet hjemme pga. corona. Vi har fået prøvet os selv af på turen, og vi er meget positivt overraskede over, hvad vores ellers usporty kroppe kunne xD

Jeg har været på Bornholm før tilbage i 2018, hvor jeg havde 50 6. klasser med på studietur (som btw også syntes, det var fedt), så jeg glædede mig også til at vise Michael den sindssygt smukke natur og alle attraktionerne.

5 dage, 5 outdoor-aktiviteter
Vores rejse var planlagt af Bornholmtours, og de havde sammensat et fedt program til os. Det var en såkaldt 5-day challenge:

Mandag: Klatring og rapelling

Tirsdag: Mountainbike

Onsdag: Sup surf

Torsdag: Kajak

Fredag: Undervandsjagt

Vi holdt ikke score (jo, vi gjorde), og vi var begge lige seje (nej, jeg var klart sejest), og ingen “vandt” 3-2 over den anden (jo, jeg vandt!). Dog skal der gives kæmpe kredit til Michael, da han rapellede ned fra 25 meter trods intens højdeskræk.

Michaels favoritaktivitet endte faktisk med at være rapelling. Han syntes, det var en mega fed følelse sådan at overvinde sin frygt, og især på 8-meteren følte han sig meget selvsikker, og han kunne godt være legesyg med at komme ned, både med hop, men også med en lille optagelse fra mobilen på vejen.

Jeg kunne bedst lide SUP surf. Hele den session blev dog mere til en almindelig surf session, da bølgerne var så høje. Jeg har flere gange forsøgt mig med at surfe, men det er aldrig lykkedes mig at komme op at stå før. Men med kyndig og tålmodig vejledning fra instruktøren, Jonas, formåede jeg at fange to bølger og endda føle lidt kontrol!

Vi var begge også meget glade for mountainbiking og klatring – og særligt at kunne lave disse aktiviteter i så skønne naturomgivelser. Især udsigten fra kajakkerne var fænomenal (læg mærke til Hammershus i baggrunden på det ene billede)! Naturen på Bornholm er virkeligt bare noget helt andet end alle andre steder i Danmark.

Den aktivitet, vi begge havde glædet os mest til, var undervandsjagt, som desværre blev aflyst, da bølgerne var for høje og vandet  for koldt, og det hensyn er vi nu egentligt ret godt tilfreds med, især fordi nogen (Michael) er ret kuldskær og ikke den tryggeste på åbent vand. Så må vi bare komme tilbage en anden god gang og få prøvet det af!

Nu vi havde lidt ekstra tid den dag, smuttede vi i stedet på Le Port, et lækkert spisested med udsigt over klipperne og havet. Maden var formidabel, og tjenerne var seriøst de sødeste! I ved den slags, der snakker og pjatter lidt, men uden at de forstyrrer måltidet?

Vi vil klart anbefale sådan en challenge, for selvom vi ikke er sporty eller kendt for at være outdoorsy, så havde vi bare en fed følelse af succes hver dag, når vi kom hjem fra aktiviteten. Vi kunne jo sagtens gennemføre aktiviteterne og have det sjovt med det, og det var nogle meget kyndige mennesker, der hjalp med at klare skærene.

Nu tænker du sikkert: “Hvis Michael og Kathrine kan, så kan jeg også!”, and you are in luck, for Bornholmtours tilbyder forskellige, skræddersyede outdoor-pakkeløsninger, alt efter hvad du har lyst til. Der er kortere weekend-udflugts-versioner, hvor det kun er tre aktiviteter, eller den helt store, hvor du cykler øen rundt og prøver de samme aktiviteter som os. De sørger også for færgebillet og logi. Desuden har vi hørt en lille fugl synge om, at pakkerne ikke er fastlåste, så hvis du gerne bare vil mountainbike i fem dage, så er det også en mulighed 😀

God tid til at nyde natur og seværdigheder
Noget af det fede ved de her planlagte ture er også, at selv hvis man har planer hver dag, så har man også meget tid til at udforske Bornholm generelt. Den tid brugte vi særligt på at nyde naturen. Nærmest uanset hvor vi kiggede hen, var der noget natur, som var værd at kigge på. Udsigten over havet, de smukke marker, de frodige skove, de hvide sandstrande, de vilde klipper, og så er plantelivet altså også bare anderledes på Bornholm.

Vi lagde også mærke til, at der generelt er et roligere tempo på Bornholm. Det er som om, at alle konstant er i feriemode, selv bilerne overholder fartgrænserne! I forhold til det med bilerne har jeg en klar teori om, at det er fordi, bilisterne har så travlt med at kigge på den smukke natur, at de helt glemmer speederen, haha xD

Jeg tog bl.a. Michael med til Helligdomsklipperne, Opalsøen, Nevadaklippen, Ekkodalen, Almindingen og selvfølgelig Hammershus. Flere aftener så vi også solnedgangen gå ned over Hammerhavn, og det var så romantisk! Mange flere billeder heraf følger i næste blogindlæg!

Jeg kigger ud over Opalsøen.

Hvis du skulle til Bornholm, hvilken af outdoor-aktiviteterne ville du så helst prøve?